Ontmoet Juiciety, winnaar van de Van Amsterdamse Bodem Prijs

"Elk ingrediënt in de sapjes heeft zijn eigen superpower"

Ontmoet Juiciety, winnaar van de Van Amsterdamse Bodem Prijs

Afgelopen september won Juiciety de allereerste Van Amsterdamse Bodem Prijs, door hun visie en inzet voor een gezonder Amsterdam. Op zaterdag 17 en 24 december staat Cheryl, het gezicht achter Juiciety op de ZuiderMRKT. Wij interviewden haar om alvast in de sfeer te komen!

Wat verkoopt Juiciety en op wat voor manier zijn jullie bezig met gezondheid en duurzaamheid in Amsterdam? 

“Juiciety verkoopt sapjes gemaakt van groente en fruit. Ik probeer via Juiciety bij te dragen aan een gezond Amsterdam met de hoofdingrediënten van de sapjes. Bijvoorbeeld de sopropo, het is een hele bekende groente in de Surinaamse keuken. Deze groente heeft een zuiverende werking op je bloed en wordt in Suriname ook gebruikt als anti-malaria middel. Elk ingrediënt in de sapjes heeft zijn eigen superpower. Ik probeer de gezondheidsvoordelen zijn van onze ingrediënten meegeven aan onze achterban. We hebben ook een keer een festival georganiseerd in Zuidoost met het thema gezondheid. Dit was ontzettend leuk en we kregen hier veel positieve reacties op!” 

Waarom is Juiciety opgericht? 

“We zijn in 2015 met Juiciety begonnen in Zuidoost om verschillende redenen. Ten eerste zochten we vaak naar plekjes waar je buitenshuis kon werken aan studieopdrachten. Die waren er weinig in Zuidoost. En als ze er waren, waren het  vaak fastfoodketens. We moesten bijna altijd buiten Zuidoost op zoek gaan naar leuke eetcafeetjes. We zijn dit toen verder gaan onderzoeken en kwamen erachter dat Zuidoost op plek 3 staat van ongezonde stadsdelen. Dit triggerde ons om met onze onderneming op dit stadsdeel te focussen. Ten tweede deed ik mee aan een training zakelijk schrijven voor vrouwelijke young professionals uit Zuidoost. Ik wilde netwerken en kennis opdoen, maar ik had niet een specifiek idee wat ik wilde uitwerken. Uiteindelijk pakte ik mijn kans om het idee van Juiciety uit te werken tijdens deze training. 

We zijn begonnen met twee signature juices en stonden veel op events, markten en bijeenkomsten in Zuidoost. We kregen steeds vaker de vraag of ons product ook te koop is in winkels. We hadden toen niet het kapitaal om dat te realiseren. In 2018 zijn we benaderd door Stichting Mama Louise, die startups begeleidde. Met hun hulp hebben we onze eerste pop-up juicebar kunnen openen. Deze winkel zorgde voor veel publiciteit en we hebben veel mensen leren kennen waaruit samenwerkingen voortgekomen.

Het was echt een hele toffe periode. We hebben ook aan 24h Zuidoost meegedaan, Museumnacht, en hebben zelf een aantal gratis activiteiten en events georganiseerd die met healthy lifestyle te maken hebben. De juicebar was eigenlijk geworden wat wij initieel misten in Zuidoost toen we studeerden. Uiteindelijk hebben we het zelf voor elkaar kunnen krijgen.” 

Wat verwacht je van de Van Amsterdamse Bodem marktkraam? 

“Ik heb nog nooit iets in dit gedeelte van de stad gedaan. Ik hoop dus om nieuwe mensen te ontmoeten en in contact te laten komen met Juiciety!” 

Heb je een favoriete lokale, duurzame en/of gezonde plek om eten te krijgen in Amsterdam? 

“Ik heb verschillende favorieten! Ik ga vaak naar Marqt, de supermarkt of naar mijn Turkse buren die een minisupermarkt hebben,waar ik fruit en groente haal. Bij Yemaya’s Vegan Corner in Reigersbos hebben hele lekkere smoothies. Het is ook echt een leuke plek en communitybased. Er komen heel veel vaste klanten en er hangt altijd een gezellig sfeertje.”