Ondernemersverhaal: Barbara en Paulina van Babs Bone Broth
Ondernemers voor een Gezond Amsterdam zet ondernemers met een gezonde missie in de rubriek 'Ondernemersverhaal' in de schijnwerpers. Deze keer zijn dat Barbara en Paulina van Babs Bone Broth.
Barbara en Paulina komen oorspronkelijk uit Polen. Barbara is chef culinaire geneeskunde, health coach, fitness professional en heeft een boek over voeding geschreven. Samen met dochter Paulina is ze in maart 2019 Babs Bone Broth begonnen.
Kunnen jullie me iets vertellen over Babs Bone Broth
“Ik wilde een ‘gezonde’ onderneming starten en dacht eerst in de richting van horeca. Paulina kwam toen met het idee om mijn eigen bone broth, die ik voor haar altijd maakte, op de markt te brengen. Ik begon heel klein door het eerst aan vrienden te geven en zo begon het balletje te rollen. Ik kreeg meer klanten en mensen wilden er voor betalen.”
Waarom Bone Broth?
“Bone broth is een eeuwenoud product. Het stamt nog uit de tijd dat er op vuur gekookt werd en eten nog schaars was. Alle ‘restjes’ als botten werd in een grote ketel bij elkaar gedaan om te laten trekken. Er zitten veel aminozuren in die goed zijn voor onze darmen, gewrichten, haren en huid.“
Hoe dragen jullie bij aan het gezonder maken van de Amsterdamse voedselomgeving?
“Ons product bevordert de gezondheid van onze klanten. Het is een product dat je in principe gewoon kunt opwarmen of toevoegen aan andere producten. Dit maakt het een makkelijk, snel te bereiden en voedzaam. Wij selecteren de boeren waar wij onze producten vandaan halen heel specifiek. De dieren moeten genoeg leefruimte hebben, wij kiezen altijd voor biologische producten en we gebruiken speciaal gefilterd water. De bouillon trekt maximaal 32 uur zodat het product veel aminozuren en glutamine bevat. We gebruiken botten, bindweefsel, mergpijp en kraakbeen en koken onze bouillon 1:1, daarom is de kwaliteit van ons product zo hoog. Het eiwitgehalte in onze kippen bone broth is 15 gram per 100 milliliter product. Dit is niet te vergelijken met kippenbouillon die je bij de supermarkt koopt.”
“Ook vinden wij het belangrijk dat mensen weten waar hun eten vandaan komt. Wij zijn volledig transparant en alle ingrediënten zijn traceerbaar. Om dit mogelijk te kunnen maken gaan we persoonlijk langs bij onze leveranciers. Zo zijn we een keer met onze visleverancier de Noordzee opgegaan en gaan we langs bij de boer en de slager om te zien hoe het er daar aan toegaat. Daarnaast vinden wij het een van onze belangrijkste taken om niet alleen een lekker product te maken maar ook gezond product. Verder zorgen wij ervoor dat alles van het dier gebruikt wordt. Daarom gaan we binnenkort in gesprek met een hondenvoer leverancier om te kijken of zij onze restproducten van de bone broth willen overnemen.”
Wat willen jullie over 10 jaar gerealiseerd hebben (op het gebied van gezondheid)? Wat zijn jullie dromen voor de toekomst?
“Over tien jaar zien wij Babs als groot merk met traditionele en gezonde producten die een bijdrage leveren aan de gezondheid. We willen een voorbeeld zijn voor andere ondernemers zodat we allemaal ons steentje kunnen bijdragen aan een positieve verandering in ons voedselsysteem.”
Waar hebben jullie zelf enorm veel van geleerd?
“Door fouten te maken. We zitten nog steeds midden in een leerproces, maar dat is volgens ons een never ending process. Als we van te voren hadden geweten wat het runnen van je eigen onderneming allemaal inhoudt, denk ik niet dat wij de uitdaging hadden aangedurfd. Maar we staan hier een jaar later nog steeds en wij geloven in onze eigen krachten. We hebben ook het geluk dat we bij Kitchen Republic zitten en gebruik kunnen maken van hun kennis en netwerk.”
Kunnen jullie een Amsterdamse ondernemer noemen die volgens jullie een voorbeeldrol heeft als het om gezond eten gaat, en waarom?
“Twee mensen die dichtbij ons staan, namelijk Emma en Bart van Kitchen Republic. Ze hebben een ontzettend mooi bedrijf opgezet waarmee ze starters helpen te groeien. Ze luisteren naar je met aandacht, brengen mensen bij elkaar en helpen jou als ondernemer. Ook gebrouwen door vrouwen vinden wij ontzettend gaaf. Hoe deze meiden in een mannenwereld overeind weten te blijven en ook nog eens in een oververzadigde markt. Super stoer!”