Ondernemers zetten zich in voor een gezondere leefomgeving
Schone lucht, voldoende ruimte om te spelen en bewegen helpen om gezond te leven, maar ongezonde snacks op elke hoek van de straat natuurlijk niet. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor het aanbod aan (on)gezond voedsel in de stad. Het initiatief Zo blijven wij Gezond in Oost is daar een voorbeeld van. En dat is nodig ook, want op teveel plekken in de stad is er een groot aanbod aan ongezond voedsel, waardoor het voor bewoners verleidelijk is om vaker te snacken of andere ongezonde producten te eten dan eigenlijk goed voor ze is.
Publieksverkiezing Gezond Oost
Steeds meer ondernemers zijn zich ervan bewust dat ze kunnen helpen door meer gezonde producten aan te bieden of de gezonde opties nog aantrekkelijker te maken. Voorbeelden van ondernemers die zich daar voor inzetten zijn te vinden op www.ondernemersvooreengezondamsterdam.nl, maar nog lang niet alle ondernemers die dit belangrijk vinden hebben zich aangesloten en ook weten veel buurtbewoners vaak niet wat ondernemers zoal doen om de omgeving gezonder te maken. Om die reden is in Stadsdeel Oost de Publieksverkiezing GO (Gezond Oost) gestart, waarbij buurtbewoners uit de Dapper-, Transvaal- en Indische buurt de afgelopen weken konden stemmen op de ondernemer die volgens hen zijn of haar beste beentje voorzet in het gezonder maken van het aanbod. In totaal hebben een kleine duizend bewoners gevolg gegeven aan deze oproep.
Bestuurder Rick Vermin: “Het grote aantal mensen dat gestemd heeft op de publieksverkiezing laat al zien hoezeer dit onderwerp leeft in de buurt.”
Aslan Versmarkt wint met 41% van de stemmen
Aslan Versmarkt is als trotse winnaar uit de bus gekomen met maar liefst 372 stemmen. Eigenaar Aslan Gögdemir vertelt dat in 2016 buurtkinderen bij hem langskwamen met zelfgemaakte schilderijtjes met de spreuk ‘Eet twee stuks fruit, dan hou je het langer uit!’
Aslan: “In die tijd ging het niet zo goed met de winkel. Toen die kinderen langskwamen zag ik hoe belangrijk het is om gezond te eten. We hebben toen echt dingen anders aangepakt. Zo hebben we een gekoelde groente- en fruitafdeling in de winkel. Ook hebben we geen snoep meer vooraan staan en liggen er flesjes water bij de kassa.” Het grote aanbod groente- en fruit heeft Aslan Versmarkt echt op de kaart gezet. “Ik verkoop denk ik het meest bananen. Of tomaten. In ieder geval groente en fruit, daar komen de mensen voor.”
Aslan: “Het winnen van deze prijs vind ik een hele eer, het is echt een waardering van mijn klanten voor de inzet die wij hebben gedaan om een gezonder aanbod aan te bieden.”
Rick Vermin: “Maar we zijn niet alleen trots op onze winnaar, het is ontzettend belangrijk en mooi om te zien dat steeds meer ondernemers zich inzetten voor het gezonder maken van de omgeving, want uiteindelijk lukt dat alleen maar samen. Daarom is het ook zo fantastisch dat zoveel buurtbewoners hebben gestemd, want uiteindelijk is die support en waardering de beste stimulans om door te gaan. Wat mij betreft is dit pas het begin en wie weet vinden deze verkiezingen binnen een paar jaar wel in heel Amsterdam plaats.”