Interview: Kitchen Republic, dé plek voor food-startups om door te groeien.
Voor veel food-startups is het investeren in ruimte en professionele apparatuur vaak een te grote drempel tot het starten en laten groeien van hun bedrijf. De keuken van Kitchen Republic vergroot hierin de mogelijkheden door het flexibel aanbieden van haar faciliteiten. Daarnaast helpt Kitchen Republic startende food ondernemers door het beschikbaar stellen van netwerk, ervaring en verkoopmogelijkheden.
Emma Veerhuis, één van de oprichters, wist al lang dat ze iets met eten en drinken wilde doen. Na haar opleiding aan de Hogere Hotelschool in Maastricht besloot ze gelijk om te ondernemen en startte samen met haar compagnon Lisanne Buik vanchefs.com. Na het afronden van het Rockstart Accelerator programma en de succesvolle verkoop van VanChefs is ze samen met Bart-Jan Veldhuizen gestart met Kitchen Republic.
Wat is Kitchen Republic?
“Kitchen Republic is de eerste food business incubator van Europa. We hebben een productiekeuken van 900 m2 in de Houthaven van Amsterdam-West die gebruikt wordt door meerdere startende en innovatieve food producenten. Daarnaast hebben wij ook een evenementenruimte voor vergaderingen, feesten en pop-up diners. Het is eigenlijk een co-working space voor culinaire ondernemers. Voor een vast bedrag per maand kunnen onze leden 24/7 van onze faciliteiten gebruik maken.
"We maken het voor ondernemers haalbaar om een food-startup te beginnen"
Wat is jullie doel met Kitchen Republic?
“We zijn veel meer dan alleen platte verhuur van keukenruimte. We faciliteren ook in netwerk en kennis. Ons doel is de commmunity van 25 leden te laten groeien. Dit doen we op een aantal manieren. Ten eerste begint dat bij ons selectieproces waarin wij geen concurrerende bedrijven accepteren. Doordat al deze leden zich richten op een uniek product kunnen wij de onderlinge kruisbestuiving optimaliseren. Dit creëert snel extra mogelijkheden voor de bij ons aangesloten ondernemers.
Ten tweede organiseren we onze eigen events; de FOOD.uni events. FOOD.uni staat voor Food University; avonden die bedoeld zijn om de startende ondernemers te inspireren en informeren. De komende editie gaat over pitchen en de keer daarna over de huidige staat en de toekomst van het food retail landschap. De sprekers zijn de CEO van Marqt en een oud-CEO van Ahold. We vinden het leuk om twee sprekers naast elkaar te zetten die ontwikkelingen vanuit verschillende perspectieven bekijken om zo het contrast duidelijk te maken.
Als laatste en hoogste doel streeft Kitchen Republic naar een gevarieerder voedsellandschap. Als je nu de supermarkten binnenloopt komt alles van acht grote multinationals. Wij willen meer smaak en meer variëteit."
Wat zijn de belangrijkste lessen die jullie hebben geleerd?
“Ongeveer twee jaar geleden zijn we gestart in een ruimte die veel kleiner was dan waar we nu zitten. Alles dat in die keuken stond was een probeersel. Die keuken was niet efficiënt ingericht, hokkerig, moeilijk schoon te houden en tweedehands apparatuur. Nu hebben we in onze nieuwe locatie geïnvesteerd in een mooie grote open ruimte die meer capaciteit en mogelijkheden biedt aan ons en onze leden.
Tevens hebben we in het begin nog wel de fout gemaakt dat we heel enthousiast waren over een ondernemer, die nog helemaal geen klanten had maar wel gelijk een membership aanging. Wij adviseren nu eerst: begin in je thuiskeuken, bedien daar je eerste klanten en op het moment dat je koelkast te klein wordt, dan zijn wij de plek waar je doorgroeit."
"Wij adviseren nu eerst: begin in je thuiskeuken, bedien daar je eerste klanten en op het moment dat je koelkast te klein wordt, dan zijn wij de plek waar je doorgroeit."
Hebben jullie een vraag aan andere ondernemers, iets waar jullie behoefte aan hebben of waar ze jullie bij zouden kunnen helpen?
“We zoeken partijen die ons kunnen helpen of zelfs sponsoren bij een nieuw vast incubatorprogramma dat we aan het ontwikkelen zijn. Dit programma van twee maanden richt zich op ondernemers die vanuit de keuken thuis beginnen maar veel kennis nodig hebben op het gebied van hygiëne, shelf-life, verpakkingsvereisten, kostprijsberekening, afzetmarkten, etc. Wij zorgen ervoor dat de deelnemers van dit programma met een enorme voorsprong in kennis en netwerk kunnen starten met hun productie.
Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?
“We streven ernaar om uiteindelijk meerdere locaties te openen, bijvoorbeeld ook een locatie in Rotterdam en Utrecht. Ik denk dat er over een paar jaar ook vraag is naar een tweede locatie in Amsterdam.”
Houden jullie je ook bezig met duurzaamheid?
“Wij selecteren de juiste partijen die allemaal hun eigen visie op eten hebben. We laten geen mensen toe die makkelijk friet bakken en dat wegbrengen op scootertjes, dat willen we niet. Die aanvragen krijgen we ook wel. De ondernemers bij Kitchen Republic zijn allemaal mensen die op een bepaalde manier hun visie uitdragen. Bijvoorbeeld iemand die een hotsauce van het beste Mexicaanse pepertje maakt. We selecteren niet per se op biologisch, want voor sommige mensen is het biologische keurmerk SKAL te duur of simpelweg niet de meest duurzame oplossing. Ze halen liever de aardappels van de boer om de hoek, waarvan ze het verhaal kennen. We geven daar geen richtlijnen in, maar onze leden zijn wel allemaal op een bepaalde manier heel erg bewust van hun keuzes. Dat vind ik een juiste manier van duurzaamheid. “
Wat is jouw favoriete voedselplek in Amsterdam?
“Dat is natuurlijk onze keuken! Waar ik zelf naartoe ga en lekker kan eten is Café De Klepel. Leuke mensen en een lekker wijnrestaurant, waar ze uitgebreid over de wijn kunnen vertellen”