De Roze Bunker

De fruitslagers van Roze Bunker maken frisdrank als oplossing.

De Roze Bunker

De fruitslagers van Roze Bunker maken frisdrank als oplossing. Elke fles tackelt problemen en wordt gemaakt van bijvoorbeeld restafval, lokaal fruit van de boer of biologische wilde kruiden gezaaid om de biodiversiteit te herstellen.

Bij de Roze Bunker denken zij alleen in oplossingen — en dat gaat verder dan experimenteren met fruit en kruiden. Als echte fruitslagers denken zij problemen om. Want waarom zou je onnodig aangelengde frisdranken vervoeren als het beste water gewoon uit de kraan komt? Zo haal je uit één fles frisdrank een heel krat. Hoef jij het alleen nog maar aan te lengen met het meest lokale product en… opgelost!

Per jaar produceren ze zo’n dertigduizend liter siroop. Iedere smaak creëert zijn eigen impact binnen de plakkerige frisdrankindustrie. Zo gaan ze monocultuur tegen door wilde gewassen te planten op 5000m2 afbrokkelende akkers en groene woestijnen. Met die wilde kruiden maken zij een 100 procent Nederlandse Wilde IJsthee. In hun Gekke Bessen siroop krijgt elke bes een kans, zelfs de 5000 kilo bessen die normaal in de kliko verdwijnen. Met Kill Kola nemen ze het op tegen de grootste vervuiler van de frisdrankindustrie. In plaats van afval creëren, ruimt de Kill Kola juist op!

Elk jaar maken zij zo’n 2000 vlierbloesemstekjes ter bevordering van de biodiversiteit, om een nieuw verdienmodel voor de boer te creëren én om smaak te geven aan onze Bloesem Power. De Smoked Lime wordt gemaakt van limoenen die na een lange reis in de container dreigen te belanden, in 2021 was dat 5558 kilo om precies te zijn. Zij roken ze ritueel op een bed van salie en lievevrouwebedstro. Zelfs met de overgebleven flessen maken ze eigen glaswerk! 

Je begrijpt het wel: een siroop wordt alleen gemaakt als deze daadwerkelijk iets toevoegt aan een beter voedselsysteem, maar het verhaal stopt niet bij de productie van flessen siroop. Het wordt gedragen door een enthousiast netwerk van restaurants, cafés, festivals en consumenten die onze fruitrevolutie en verder brengen. Wat hen bindt, is dat ze inzien dat er geen single-issues te adresseren zijn, maar dat ze overal om hen heen uitdagingen ziet om naar positieve veranderingen te streven. En wat hen motiveert, zijn de vele reeds bestaande initiatieven die bijdragen om de wereld een beetje mooier te maken.

Zolang er problemen in de soda-industrie blijven komen, blijven zij met oplossingen komen! Check de website voor meer informatie en voor hun verkooppunten binnen Amsterdam!

De Roze Bunker
Ga naar de website »

Verscheidene verkooppunten
Amsterdam

Thema:

Buurt: Overige

Trefwoorden: fruitrevolutie, limonadesiroop, frisdrank