Dijkgraafplein, interview met Corina Leegwater van basisschool Atlantis
Het Dijkgraafplein in Amsterdam krijgt het laagste leefbaarheidscijfers van alle Amsterdamse buurten. Een van de uitdagingen op het plein is het voedselaanbod. De Gezonde Stad ging in gesprek met Corina Leegwater, directeur van basisschool Atlantis.
Hoe zou jij Dijkgraafplein omschrijven?
“Het is een plein met een Vomar, een Turks bakkertje en wat eethuisjes. De eettentjes zijn altijd dicht als ik op het plein ben, dat ziet er niet zo gezellig uit, maar misschien zijn ze dat wel! Ik vind het in ieder geval niet een uitnodigend plein.”
Wat is het plein in een paar steekwoorden die het herkenbaar maken voor jou?
“Er staat een hele hoge flat in de hoek, die het plein domineert. Er is een keerlus van tramlijn 17, dus het verkeer is ook heel belangrijk. Dit doet afbreuk aan het pleingevoel. En net naast het Dijkgraafplein ligt een stuk braakliggend grond. Daar heeft de gemeente in overleg met de buurt een tuin gemaakt.”
Wat zijn de belemmeringen (of uitdagingen?) voor een gezond voedselaanbod op Dijkgraafplein?
“Als je het over gezondheid hebt, dan zie je behoorlijk wat kinderen met overgewicht. Armoede zou hier een rol in kunnen spelen. Sommige ouders hebben weinig te besteden, werken allebei en hebben weinig tijd om op de kinderen te letten. Je ziet dat kinderen dan geld meekrijgen om na school iets te kopen. En ja, dan kopen ze een groot zak chips.”
“Er is wel een Vomar waar je gezond eten kunt kopen. Dus die mogelijkheid is er. Maar er zijn ook eethuizen die ongezond voedsel verkopen. De keuze voor ongezond heb je veel in de buurt. Dat is een grote uitdaging voor het aanbod van gezond voedsel.”
“Maar het is moeilijk hoor, want het hangt ook van je eetgedrag af. En dit hangt ook weer samen met een stukje cultuur. Tot slot is gezond eten ook vaak duurder.”
Welke kansen zie jij voor een gezonde voedselomgeving op Dijkgraafplein?
“Basisschool Atlantis is een Gezonde School. Zo verwachten we dat onze kinderen in ieder geval een gezonde ochtend snack, lunch en drinken meenemen. Ook doen we mee met een Europees fruit-en groente project. Een aantal maanden lang krijgt de school dan 3 keer per week groente en fruit, zoals sinaasappels, appels, peren of komkommer. Dat vinden kinderen heel erg leuk, dan wordt er echt goed gegeten. Er worden nieuwe dingen geproefd.”
“Door middel van educatie proberen we de kinderen in aanraking te laten komen met gezonde voeding. De uitdaging hierin is dat we maar beperkt invloed hebben. Ouders willen best meewerken als het een schoolregel is, maar we dringen uiteindelijk niet door tot de huiskamer.”
Wat zie jij als een eerste stap richting een gezonder voedselaanbod op Dijkgraafplein?
“Wij merken dat het fruit- en groente project een groot succes is. Kinderen leren proeven, dat vinden ze heel erg leuk. En dat zien we met de schooltuinen ook. Daar proberen wij mee te geven dat gezond eten vaak ook heel lekker is. Een schooltuin in de buurt zou wel kunnen, dat je meerdere tuintjes in de buurt ziet. Dat vinden kinderen echt interessant.”
“De kinderen vinden het geweldig om onze hazelnotenboom te plukken. Dit nemen ze dan mee naar huis. Wij hebben schooltuinbakken op het plein, waarin we wel eens groente hebben gepland, maar dat werd jammer genoeg vernield.”
Hoe maak je samen met anderen de buurt gezonder? Hoe kan je dit met andere partners in de buurt doen?
“Op de school van mijn eigen kinderen werd de avondvierdaagse gesponsord door de Albert Heijn. De kinderen kregen mandarijnen, water en fruit. Dat zijn wel leuke dingen. Misschien dat je zoiets kan doen, maar dat je dan eten kan proeven. Misschien zouden we zoiets samen met de Vomar kunnen doen.
Waarom vind je een gezonde voedselomgeving in Amsterdam belangrijk?
“Uit onderzoek blijkt dat als je gezond eet, alles beter gaat. Dus ook leren. Dat is de reden waarom basisschool Atlantis een Gezonde School aanpak hanteert. Omdat wij kinderen willen leren om goede, gezonde en gelukkige burgers te zijn. En dan is goed eten belangrijk.”
“Ik vind het belangrijk dat de keuze voor gezond eten makkelijk en aantrekkelijk is. Nu is de keuze voor ongezond voedsel makkelijk en betaalbaar. Voor gezonde voeding moet je vaak iets beter zoeken, zeker als je ook nog duurzaamheid erbij betrekt.”
Hoe zet je je in voor een gezonde voedselomgeving in Amsterdam? En hoe met duurzaamheid?
“We doen dus mee met het Europese fruit- en groente project en de schooltuinen op een externe locatie. We willen de schooltuinbakken rond de school weer beter gaan gebruiken. Helaas zijn ze nog niet goed bestand tegen vernielingen. We moeten dit eigen project weer op gang brengen.”
“Maar met voeding en het fruit- en groente project focussen we ons minder op duurzaamheid. Je moet hierin een afweging maken. Het belang dat kinderen iets gezonds eten en proeven vinden we dan belangrijker. Wel letten we op dat kinderen zo min mogelijk eten weggooien.”