De Groene Live: Doe maar lekker duurzaam

Kan voedselgigant Unilever de wereld redden én de winst verdubbelen?

De Groene Live: Doe maar lekker duurzaam

Dit event is al geweest. Kijk op www.vanamsterdamsebodem.nl voor actuele voedselevents in en om Amsterdam!

Met merken als Calvé, Unox, Becel, Knorr, Omo en Magnum beheerst Unilever een groot deel van onze koelkast en boodschappenmand. Goed nieuws voor de wereld, want die producten zijn volgens het bedrijf steeds vaker ‘duurzaam’ geproduceerd. ‘Unilever is de grootste NGO ter wereld’, zegt algemeen directeur Paul Polman. Actiegroepen als Oxfam en Solidaridad trekken regelmatig met hem op. Maar wie zorgt nog voor kritisch tegengeluid wanneer pressiegroepen aan één tafel zitten met multinationals? Is het cynisch om argwanend te zijn? Want hoe duurzaam is Unox groentesoep eigenlijk? Of Dove Shampoo? Of Knorr saus uit een pakje? Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico zocht het uit. Tijdens de Groene Live gaan we over de uitkomsten met betrokkenen en experts in discussie.

Programma

Tijdens deze avond presenteren de Investico onderzoeksjournalisten de uitkomsten van hun onderzoek en geven ze ons bovendien een bijzonder inkijkje in hun werkproces. Dit jaar onderzochten ze de lichting duurzaamheid volgens Unilever, en stuitte daarbij op Nederlandse groenten, Indonesische palmolie, verzorgingsproducten en verpakkingsafval.

Anniek Mauser is directeur Duurzaamheid bij Unilever. Hoe gaan meer winst en duurzaamheid met elkaar samen? Aanwezigheid onder voorbehoud.

Donald Pols (Milieudefenie) en Heske Verburg (Solidaridad) zijn beiden directeur van een NGO. Solidaridad werkt nauw samen met Unilever aan ketenverduurzaming. Bijvoorbeeld op het gebied van palmolie, suikerriet en soja. Milieudefensie was eerder kritisch op de import van soja uit Latijns-Amerika om Magnum melkkoeien (bekend van het ijsje) met krachtvoer bij te voeden, terwijl het tegengaan van ontbossing een prioriteit is. Hoe trekken multinational en NGO samen op om duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken?

Publicist Mirjam de Rijk was van 2004-2010 directeur bij stichting Natuur & Milieu. 

De toegang is gratis.

Terug naar homepage

31 maart

Doe maar lekker duurzaam
20:00
Pakhuis de Zwijger, Piet Heinkade 179, 1019 HC Amsterdam
Thema: , ,
Event website »
Aanmelden »