Interview: Genieten van biologisch door samen in te kopen
Wat begon als een gezamenlijke voedselkast van een woongroep, groeide uit tot één van de grootste voedselcoöperaties in Amsterdam: Vokomokum.
“Vokomokum is een initiatief van burgers, dat gezond eten en sociale waardecreatie aan elkaar koppelt,” legt Elizabeth MacFadyen, mede-initiatiefnemer van Vokomokum, uit. Deze voedselcoöperatie, ook wel ‘voko’, koopt met een grote groep mensen biologische producten zoals koffie en eieren in bij lokale biologische voedselleveranciers. “Dit werd voorheen alleen gedaan in woongroepen, totdat we in 2008 besloten om heel Amsterdam hierbij te betrekken.”
Biologisch, vegetarisch en betaalbaar
Vaak schrikt de relatief hoge prijs van biologische producten mensen af. “Ik zie het in mijn eigen vriendenkring,” vertelt Elizabeth. “Veel vrienden zeggen dat ze biologisch voedsel duur vinden en kopen het daarom niet. Door collectief in te kopen, betaal je een lage inkoopprijs en kun je toch genieten van gezond voedsel.”
“Veel vrienden zeggen dat ze biologisch voedsel duur vinden en kopen het daarom niet"
Als lid van Vokomokum bestel je vegetarische en biologische producten via de website. Elke laatste vrijdag van de maand haal je jouw bestelling op aan de Plantagedoklaan 8, waar je andere gelijkgestemden tegen het lijf loopt. Deze groep loopt uiteen van krakers en studenten tot gezinnen.
Voor en door Amsterdammers
Al deze leden dragen hun steentje bij door bijvoorbeeld de bestellingen te controleren, de website te onderhouden of het binnengekomen voedsel te verdelen. “Alles wat in een winkel wordt gedaan, doen we zelf,” verklaart Elizabeth. Deze voorwaarde voor betrokkenheid van een lid wordt benadrukt tijdens een kennismakingsgesprek. “We hebben een laagdrempelige ambitie, maar het moet ook duidelijk zijn wat de verwachtingen zijn.”
“We hebben een laagdrempelige ambitie, maar het moet ook duidelijk zijn wat de verwachtingen zijn”
Op een ophaaldag komen alle componenten samen: kratjes vol biologische producten worden opgehaald, iedereen helpt mee en ervaringen worden met elkaar gedeeld. “Het is echt for the people, by the people.”
Bewust leven in een gezonde stad
Ondertussen groeit Vokomokum. De huidige 160 leden zijn in aanraking gekomen met de voko via mond-tot-mond reclame. “We doen niet aan PR-activiteiten, maar merken toch dat het aanmeldingen elke maand stijgt.” Dit weerspiegelt de trend dat mensen willen weten waar hun eten vandaan komt. “Het is inderdaad een trend,” bevestigt Elizabeth. “Maar ik vind dat het wel gekoppeld moet zijn aan bewustzijn.” Vokomokum organiseert daarom filmavonden om mensen te leren over het reilen en zeilen van gezond voedsel.
“We doen niet aan PR-activiteiten, maar merken toch dat het aanmeldingen elke maand stijgt”
Volgens Elizabeth is een voko onmisbaar in een gezonde stad. Een voko brengt mensen in contact met voedsel, maar ook met elkaar. “Het vertegenwoordigt een nieuwe manier van leven.”